donderdag 20 februari 2014

Borduren

Hoi allemaal,

Na lange tijd dacht ik weer eens te gaan borduren op papier. Ook wat foto's gemaakt om te laten zien hoe ik het doe. Helaas is mijn papier niet goed en is mijn borduurwerk gescheurd. Na wat hulp weet ik nu dat ik Linnenpapier moet gebruiken. 

Dus we nemen:
- Borduurpatroon (kopie)
- Borduurgaren/naaigaren
- Naald
- Prikpen
- Prikmatje
- Linnenpapier

Stap 1:
Wanneer je een plaatje gekozen hebt kan je gaan kijken welk borduurpatroon en kleuren erbij passen. 

Stap 2:
Let je patroon op je linnenpapier. Je kunt dit vastplakken met speciale plakband of een paperclip er aan zetten. 

Stap 3: 
Prik rustig alle gaatjes in

Stap 4:
Kies je kleur/kleuren
Soms borduur ik met twee draadjes. Zo kan je twee kleuren mengen. Je hebt ook speciaal draad met 2 of meerdere kleuren erin verwerkt. 

Stap 5:
Volg de instructies op het patroon. 
1-5 houd in 1e gaatje naar voren, 5e gaatje naar achter. 6e gaatje naar voren, 2e gaatje naar achter. 3e gaatje naar voren en 7e gaatje naar achter
1-3 houd in 1e gaatje naar voren, 3e gaatje naar achter. 4e gaatje naar voren, 2e gaatje naar achter. Enzovoort!
Dit gebruikt je bij bogen en dergelijke.


Stap 6:
Blaadjes. 
Deze borduur je van een punt naar de randen. Je onderste gaatje is dus het verzamelpunt.
Onderste gaatje naar voren, eerste gaatje aan de rand omlaag. Tweede gaatje aan de rand omhoog, onderste gaatje omlaag. Daarna is het telkens gaatje aan de rand omlaag, onderste gaatje omhoog. Ik heb hier nog geen betere optie voor gevonden. Jullie wel? Laat het me weten ;-)

Wanneer je een nieuwe draag nodig hebt of een andere kleur gaat gebruiken moet je het oude draadje eerst goed vastplakken met een stukje plakband. Vergeet niet de garen zo te plakken dat je er geen last van hebt bij het borduren. 
Een nieuw touwtje knoop ik altijd onderaan. Als je dit doet, doe wel voorzichtig anders trek je het papier in het begin al stuk. 

Wanneer je net als ik ook naaigaren gaat gebruiken pas dan op dat dit niet gaat knopen. Hou dus altijd je vingers tussen de lus. Dit voorkomt dat je draadjes tegen elkaar aan draaien. 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad. Mocht je vragen hebben dan kan je altijd een berichtje achter laten!

Liefs Melanie 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten